terça-feira, 23 de novembro de 2010

Bandua, São Brás, os São Torcato e o torque

Bandua é um Deus supremo da cultura castreja (dos Galaicos, portanto), mas também dos Lusitanos, considerado o Deus da guerra e vinculado à tradição céltica centro europeia.
Geralmente aparece com diferentes epítetos - Bandua Aposolego, Bandua Cadogus, Bandua Aetobrigus, Bandua Roudeacus, Bandua Isibraiegus - que fazem referência ao seu carácter militar.
Nas fontes romanas aparece associado a Marte.
Apareceram menções em gravuras de numerosos lugares do noroeste peninsular, com menor frequência no resto da península. Uma ara dedicada a este Deus descobriu-se-se no Castro de San Cibrao de Lás, no concelho de San Amaro, uma ara particularmente importante, já que menciona o nome do castro, sendo este um dos poucos castros dos quais se conhece o nome: Lansbricae.
(fonte: Wikipedia)


São Torcato I -
S. Torcato (bispo) Séc. I
São Torcato é considerado o primeiro dos Varões Apostólicos, bispos enviados ainda no século I para evangelizar a Península Ibérica. A sua história está envolvida em lenda. Aparentemente, terá aportado a Cádis, no sul de Espanha, onde teria morrido e sido sepultado.
O seu corpo terá sido trazido para o norte da Península no século VIII, quando os cristãos de Cádis fugiram da invasão dos mouros, e depositado no mosteiro de Celanova, perto de Ourense. Mais tarde, as suas relíquias foram distribuídas por vários mosteiros da Galiza e do norte de Portugal. No ano de 1059 (cerca de cem anos antes da independência de Portugal), já existia o mosteiro de S. Torcato, perto de Guimarães, o mais célebre centro português da devoção ao santo bispo, o qual veio a dar o nome a muitas aldeias no Minho.
São Torcato II

Ladislao Castro sinala que a figura de San Brais - un bispo armenio martirizado en tempos do emperador Diocleciano, segundo as crónicas dá Igrexa - ofrece bastantes semellanzas con San Torcuato, outra figura tradicional que é obxecto de culto popular en diversos lugares de Galicia e do norte de Portugal e ó que tamén se atribúen poderes curativos.
Ambos os personaxes «parecen ir paralelos e ás veces substitúense», explica ou historiador. En certas representacións antigas, vos dous santos teñen ou torque como atributo e ou propio nome de Torcuato significa etimoloxicamente «portador do torque».
As dúas figuras, en opinión do prehistoriador ourensán, parecen estar relacionadas directamente cunha divindade do panteón castrexo, chamada Bandua.
Na localidade ourensán de
Santa Comba de Bande, onde tamén hai un culto tradicional a San Brais, vos arqueólogos encontraron unha ara ou altar dedicada a este deus adorado polos habitantes dous castros prerromanos, que seguiu recibindo culto despois dá romanización de Galicia.
(
Eiras, San Amaro)
Ou soado arqueólogo Florentino López Cuevillas, por outro lado, sinala que ou deus Bandua tamén debeu de ser obxecto de culto non castro ourensán de San Cibrán de Lás, situado cerca dun lugar que se chama Couto de San Trocado.
Este último nome é unha variante popular de Torcuato presente en diversos lugares de Galicia.
A teoría de Castro é que tanto San Brais como San Torcuato herdaron en parte as funcións e os atributos do deus Bandua, que probablemente tamén tinga virtudes curativas e ó que se lle debían de ofrendar
torques.

(fonte: La Voz de Galicia)

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